جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پرورش کبک بهتر است یا بلدرچین؟

پرورش کبک بهتر است یا بلدرچین

با افزایش سطح آگاهی مردم و رفتن به سمت سالم‌خواری، مصرف گوشت طیور علی‌الخصوص بلدرچین و کبک در سفره ایرانی‌ها زیادتر از قبل شده است. گوشت و تخم این دو پرنده سرشار از مواد مغذی، ویتامین‌ها و پروتئین بوده که با منابع غذایی دیگر قابل مقایسه نیستند. افراد زیادی به دنبال پرورش این دو پرنده هستند اما باید به نکات زیادی توجه کرده و موارد بسیاری را مورد بررسی قرار دهند. در اولین قدم باید بدانند پرورش کبک بهتر است یا بلدرچین؟

بنابراین امروزه پرورش طیور به یکی از شغل‌های پردرآمد تبدیل شده است. پرورش کبک و بلدرچین در مقایسه با سایر طیور از بازدهی بالاتر و زود هنگام‌تری برخوردار هستند. پرورش این دو پرنده می‌تواند بسیار سودآور باشد. مزایای پرورش بلدرچین یا کبک کدام است؟ در قدم بعدی به دنبال هزینه‌ها پرورش هر یک از این دو پرونده رفته و نکات مهم برای شروع کار را بررسی نمایند. در این مقاله به طور کامل به بررسی تمامی موارد گفته شده می‌پردازیم و نکات لازم برای شروع کسب و کار پرورش کبک و بلدرچین را بازگو خواهیم کرد.

پرورش کبک بهتر است یا بلدرچین
پرورش کبک بهتر است یا بلدرچین

ویژگی‌های مهم پرنده کبک | پرورش کبک بهتر است یا بلدرچین

وزن کبک در حین پرورش بین 400 تا 600 گرم رشد می‌کند. دوران جوجه کشی این پرنده 24 روز است. قفس‌ های نگهداری کبک در مراکز پرورشی باید یک متر طول و 62 سانتی‌متر عرض داشته باشد. در این قفس‌ها حدوداً 15 عدد کبک جای می‌گیرد. بعد از حدود 3 ماه و نیم کبک‌ها به بلوغ جسمی رسیده و آماده کشتار هستند. رسیدن به دوران بلوغ جنسی و تخم‌گذاری کبک، 6 ماه طول خواهد کشید.

ویژگی‌های مهم پرنده بلدرچین

وزن بلدرچین‌ها در حین پرورش تا حدود 250 گرم زیاد می‌شود. دوران جوجه کشی این پرنده 18 روز بوده که در مقایسه با سایر پرندگان دوران جوجه‌کشی کوتاه‌تری را دارد و سرعت تولیدمثل آن بالاتر است. قفس‌های نگهداری بلدرچین در مراکز پرورشی ابعادی با طول یک متر و عرض 62 سانتی‌متر دارند که در هر یک از این قفس‌ها حدوداً 33 عدد بلدرچین جای می‌گیرد.

بعد از حدود 35 روز بلدرچین‌ها به بلوغ جسمی رسیده و آماده کشتار می‌شوند. رسیدن به دوران بلوغ جنسی و تخم‌گذاری این پرنده، 45 روز طول خواهد کشید.

پرورش کبک بهتر است یا بلدرچین؟

برای پاسخ به سوال پرورش کبک بهتر است یا بلدرچین؟ باید به نکات زیادی توجه نمود. شباهت‌های پرورش کبک و بلدرچین زیاد است، اما تفاوت‌های جزئی در پرورش این دو پرنده وجود دارد که می‌توانند سبب برتری یکی بر دیگری شود. در ادامه به بیان این تفاوت‌ها پرداخته و شما را با ریسک‌های پرورش هر کدام از این دو پرنده آشنا خواهیم کرد.

پرورش کبک بهتر است یا بلدرچین؟ مشخصات و خصوصیات کبک و بلدرچین:

پرنده کبک در مقایسه با بلدرچین، پرنده ترسوتری است و بیشتر دچار استرس خواهد شد، به طوریکه با نزدیک شدن افراد به آن‌ها فرار کرده و وحشت‌زده می‌شوند. در نتیجه بازدهی پرورش کبک می‌تواند کمتر از بلدرچین باشد. همچنین ایمنی بدن کبک به نسبت بلدرچین پایین‌تر بوده و زودتر به انواع بیماری‌های مرغی مبتلا می‌شود.

پرورش کبک بهتر است یا بلدرچین
پرورش کبک بهتر است یا بلدرچین

حتما بخوانید: بیماری نیوکاسل در بلدرچین

طول مدت پرورش و جوجه کشی

پرورش بلدرچین به نسبت پرورش کبک، مدت زمان کمتری طول خواهد کشید و زودتر به بازدهی می‌رسد. باید به این موضوع توجه کنید که کبک‌ها در 7 ماهگی شروع به تخم‌گذاری خواهند کرد و برای بلدرچین این مدت زمان به 40 تا 50 روز کاهش می‌یابد. همچنین برای استفاده از گوشت کبک حتی باید تا 4 ماهگی پرنده صبر کرد.

دوران جوجه‌کشی کبک‌ها نیز بیشتر از بلدرچین است. جوجه‌های بلدرچین به نسبت کبک زودتر رشد کرده و از تخم خارج می‌شوند. در نتجیه فرآیند پرورش و جوجه‌کشی بلدرچین با سرعت بالاتری انجام شده و پرورش‌دهنده در مدت زمان کمتری به سرمایه اولیه خود دست می‌یابد.

فواید و قیمت گوشت هر دو پرنده

گوشت هر دو پرنده بسیار مفید بوده و سرشار از انواع مواد مغذی می‌باشد. مصرف گوشت کبک موجب عدم بروز بیماری‌های قلبی عروقی شده و در درمان کم خونی نیز موثر است. همچنین گوشت کبک در تقویت سیستم گوارشی اثرگذار است و می‌تواند در بهبود بیماری‌های صرع و یرقان کمک‌کننده باشد.

مصرف گوشت بلدرچین برای تمامی سنین از کودکان تا سالمندان مناسب است. مصرف این گوشت موجب تقویت سیستم ایمنی بدن شده و درد استخوان‌ها را تسکین می‌دهد. این گوشت سرشار از ویتامین ب بوده که برای سلامت پوست بسیار مفید است. همچنین تخم بلدرچین در مقایسه با تخم مرغ، 5 برابر فسفر و 5/7 برابر آهن بیشتر دارد.

به علت دشواری در شرایط نگهداری پرورش کبک، همچنین مدت زمان طولانی بازدهی این پرنده، قیمت گوشت کبک به نسبت بلدرچین در بازار بیشتر است. در نتیجه همین امر موجب تقاضای کمتر گوشت کبک در مقایسه با گوشت بلدرچین شده است. اغلب افرادی که متقاضی خرید گوشت کبک هستند، این گوشت را به علت فواید بسیار آن خریداری می‌نمایند.

نوع و شرایط پرورش

در این قسمت از بیان پرورش کبک بهتر است یا بلدرچین، به بررسی انواع روش‌های پرورش این دو پرنده و شرایط نگهداری آن‌ها پرداخته می‌شود.

پرورش کبک و بلدرچین به دو گونه سنتی و صنعتی انجام می‌پذیرد. پرورش کبک به روش صنعتی در ایران بسیار کمیاب بوده ولی در مقایسه با روش سنتی از ریسک کمتر و بهره‌وری بالاتری برخوردار است. پرورش و رشد کبک بسیار بستگی به محیطی دارد، به طور مثال کبک‌ها عادت به نوک زدن به سنگ و صخره‌های سخت دارند، در نتیجه فراهم کردن شرایط برای نگهداری کبک به مراتب سخت‌تر از بلدرچین است.

پرورش بلدرچین اما شرایط ساده‌تری دارد. می‌توان تعداد پرنده زیادی را در اتاقک‌های کوچک یا قفس‌های چند طبقه نگهداری کرد و در مدت زمان کوتاهی به بازدهی بالا رسید.

پرورش کبک بهتر است یا بلدرچین
پرورش کبک بهتر است یا بلدرچین

حتما بخوانید: تجهیزات مورد نیاز برای پرورش بلدرچین

سرمایه اولیه پرورش کبک و بلدرچین

در دو مزرعه در اندازه‌های یکسان، سرمایه اولیه برای پرورش کبک تقریباً سه برابر پرورش بلدرچین است. اصولاً از قدیم‌الایام کبک جزو گران‌ترین پرنده‌ها به حساب می‌آید. در نتیجه باید به نسبت سودآوری که در آینده خواهد داشت، میزان سرمایه اولیه مناسبی را در نظر گرفت. همچنین با سرمایه‌گذاری سه برابر در انتها نیز سود سه برابری دریافت خواهید کرد. البته باید توجه داشت که مدیریت درست نیز می‌تواند در سودآوری بیشتر و بازدهی زودتر تأثیرگذار باشد.

جمع‌بندی پرورش کبک بهتر است یا بلدرچین

در این مقاله به بیان پاسخ سوال “پرورش کبک بهتر است یا بلدرچین؟” پرداخته شد. بهترین مکان‌ها برای پرورش کبک و بلدرچین، قفس‌ها مخصوص این دو پرنده است. معمولاً نگهداری این دو پرنده با توجه به تجهیزات، تفاوتی با یکدیگر ندارد ولی بر اساس شرایط محیطی و طبیعی، نگهداری و پرورش کبک نسبت به بلدرچین سخت‌تر است.

در کل بازدهی و سودآوری پرورش بلدرچین در مقایسه با کبک زودتر بوده و نیاز به سرمایه اولیه کمتری نیز دارد. در انتها باید گفت با توجه به شرایط هر فرد و تقاضای جامعه هدف باید نسبت به انتخاب پرورش هر یک از این دو پرنده اقدام نمود.

سوالات متداول

وزن کبک چقدر است؟

بین 400 تا 600 گرم

وزن بلدرچین چقدر است؟

در حین پرورش تا حدود 250 گرم

طول مدت پرورش و جوجه کشی کبک و بلدرچین چگونه است؟

پرورش بلدرچین به نسبت پرورش کبک، مدت زمان کمتری طول خواهد کشید و زودتر به بازدهی می‌رسد. باید به این موضوع توجه کنید که کبک‌ها در 7 ماهگی شروع به تخم‌گذاری خواهند کرد و برای بلدرچین این مدت زمان به 40 تا 50 روز کاهش می‌یابد. همچنین برای استفاده از گوشت کبک حتی باید تا 4 ماهگی پرنده صبر کرد. دوران جوجه‌کشی کبک‌ها نیز بیشتر از بلدرچین است. جوجه‌های بلدرچین به نسبت کبک زودتر رشد کرده و از تخم خارج می‌شوند. در نتجیه فرآیند پرورش و جوجه‌کشی بلدرچین با سرعت بالاتری انجام شده و پرورش‌دهنده در مدت زمان کمتری به سرمایه اولیه خود دست می‌یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *